Vietnam - Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Samantha Verhoeven - WaarBenJij.nu Vietnam - Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Samantha Verhoeven - WaarBenJij.nu

Vietnam - Mekong Delta

Door: Sam

Blijf op de hoogte en volg Samantha

01 Januari 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vanuit Cambodja zijn we in een stadje net voor de grens afgezet door de minibus. Vanaf daar zijn we met de tuktuk richting de grens van Vietnam gegaan. Was een erg mooie tocht waarbij de zon langzaam zakte en het voordeel van de tuktuk was dat we goed van de omgeving konden genieten. Net voor de grens werden we afgezet en zo konden we te voet de grens over. Hier maakten we al direct kennis met de Vietnamese bevolking, want ze willen maar al te graag geld zien. Na de grensovergang hadden we twee scooters nodig om de eerste bushalte te bereiken. Dit stukje duurde ongeveer 5 minuten en de man begon met 15 dollar voor het ritje. Via internet wisten we al dat 2 dollar een mooie prijs zou zijn, maar verder dan 4 dollar kwamen we niet. Vervolgens hebben we een bus gepakt die ons verder de Mekong Delta in bracht. Helaas bereikten we niet Can Tho welke we eigenlijk hoopten te bereikten, maar stranden we in een ander plaatsje. De Vietnamese scootermannen, probeerden ons zonder enigszins Engels te spreken achterop hun scooter te krijgen (bestemming onbekend). Maar het werd ons wel duidelijk dat we die avond niet meer verder konden, dus verbleven we die nacht daar in een hotel om de volgende ochtend heel vroeg richting Can Tho te vertrekken.

Can Tho is de grootste stad van de Mekong Delta. De ochtend zijn we gestart met het bezoeken van de floating markets, een mooie drukte bij elkaar van allemaal kleine bootjes. Met een privebootje, die helaas af en toe afsloeg, bracht een lieve vrouw ons naar de markt, waar we een hapje gegeten hebben en tussen de marktkraampjes hebben gedobberd. De rest van de dag hebben we Can Tho bekeken. Rondgewandeld en een klein beetje gewinkeld. 's Avonds hebben we in een heel lekker restaurant gegeten met een fantastisch uitzicht over de rivier!

Daarna was het tijd om Phnom Phen te bezoeken, ook wel Saigon genoemd. Hier hebben we op de markt een aantal souveniers gekocht, de Cathedraal, Independence Palace en een aantal andere gebouwen bezocht. In de avond maakten we ook kennis met de vriendelijke bevolking van Vietnam. Een groep met voornamelijk studenten, kwam naar ons toe met de vraag of ze met ons mochten kletsen. Het was een groep met mensen uit heel Vietnam die samen proberen hun Engels te verbeteren en zodoende graag een gesprek aangaan met toeristen. Na over vanalles en nog wat gepraat te hebben moesten we toch echt een einde maken aan het gesprek want anders zouden ze ons nog wel uren bezig houden.

De tweede dag in Phnom Phen zijn we naar de Cu Chi tunnels geweest. Dit zijn de ondergrondse tunnels die de Vietnamezen tijdens de Vietnam Oorlog hebben gebruikt. Max heeft een kleine jongensdroom mogen voldoen door met een geweer te mogen schieten en daarnaast hebben we voor 100 meter mogen ervaren hoe het is om door de tunnels te "lopen". Er waren twee opties, een van de tunnels was namelijk iets verruimd voor toeristen. Terwijl Max koos voor de iets ruimere optie, ging ik met twee andere uit de groep de uitdaging aan van de smalle tunnel. Krap was het zeker. Lopen met je billen bijna op de grond, terwijl je hoofd bijna je benen raakt is zeker niet comfortabel. Na het bezoek van de tunnels hebben we het War Remnants museum nog bezocht, waar veel foto's van de oorlog zijn verzameld, erg indrukwekkend.

Helaas kwam hiermee een einde aan het backpack avontuur in Cambodja en Zuid Vietnam. Max vloog deze ochtend naar Kuala Lumpur om daar een dag door te brengen en een dag later naar Taipei te komen. Ikzelf moest wegens college en een eindpresentatie rechtstreeks naar Taipei. Vooral een mooi detail is dat Max 100 euro goedkoper uit was voor een extra dag Kuala Lumpur...

• 06 Januari 2014 - 17:52

Mama:

Hey meisje.
    Wat een leuke ervaring hebben jullie weer meegemaakt.de foto's zien er ook weer leuk uit.nu nog even je laatste tentamens maken en dan nog even genieten va Hongkong en dan lekker weer naar huis.Nog 11 nachtjes slapen en dan kunnen we weer knuffelen.liefs mama xxxxxxxxxxxxxx

• 06 Januari 2014 - 20:39

Adrienne:

Dag Sam
    Heb tevergeefs 2 mails naar je tue adres gestuurd, maar kreeg ze terug.(Jos idem dito)
    Nu maar langs deze weg je benaderen.
    Wat hebben jullie weer veel meegemaakt in Cambodja en Vietnam; vooral die pijnlijke herinneringen aan de Vietnamoorlog zijn zeer indrukwekkend, begreep ik jullie beider verslag. En dan die mooie natuur, de onvergetelijke boottocht over het grote meer in Cambodja, de Angkor Wat kerken, ongelooflijk wat een bouwwerken !!
    Zo vervelend dat jij weer even niet zo lekker was en knap zoals jij je eroverheen zet en toch veel hebt kunnen meemaken.
    Inmiddels wat tentamens achter de rug en op naar de laatste beproevingen.

Heel veel succes en de hartelijke groeten van Adrienne en Jos